Tatra 57b Ahoj koupil jsem tatru 57b s pravo straným řízením má motor 57a a převodovku která se nechá dát na
áčko a béčko má elekrický startér nevíte jaký to může být rok?štítek nejni ale máme doma áčko a je
tam spoustu shodných věcí kolem motoru celého podvozku a stejná palubovka akorát má béčko pojistky
na palubce.Může to být z první série béček?Díky zbyněk [zbyněk] 14.02.2010 Zobrazit téma |
| Dekuji za odpovēdi tak jsem nakonec vyrobil novou hridel na pravostranné rizeni a funguje to👍Mira [Mira] 10.06.2019 |
| Čistá žehlička má nejenom jinak pedály, ale i jiné uspořádání převodových kol, jiný kardan, rouru i diferák. Na tu se z béčka nedá použít téměř nic. Viděl jsem ale pár žehliček na áčkových podvozcích a tam už se dá použít i dost dílů z béčka. [KF] 21.05.2019 |
| U ,,čistokrevných,, převodovek to nejde, ale existovaly ,, univerzální,, které měly otvory na brzdový vyrovnávač na obou stranách. [KF] 21.05.2019 |
| Dobrý den, dají se pedály na převodovce u Tatry 57B/UMÍSTĚNÍ VLEVO/ předělat na Tatru čistou/UMÍSTĚNÍ VPRAVO/. Je uložení hřídele pro brzd. páku a spojku stejné? děkuji Míra [Míra] 20.05.2019 |
| pro vlaci: výborně:) díky moc to si mě potěšil určitě si tam vyberu a ostatní třeba taky [zbyněk] 23.02.2010 |
| To bohužel nevím. [Karel 2] 23.02.2010 |
| no ty čísla jsou divný taky sem na to koukal a nechápal nic. a ten kastlín na baterku je origo u
motoru má tam i držák přes baterku a podlaha je origo bez ůprav ale jak sem na to koukal tak asi
postavym vedle týhle výdřevy celou novou to snad bude jednoduší to je děs,nevíš o někom kdo by měl
nějaký věci na béčko hlavně zadní blatníky Díky [zbyněk] 23.02.2010 |
| Ta čísla jsou divná. Gumu na stupačky jsem dostal před (25) lety od jednoho elektrikáře. Údajne
jimi podkládaly transformátory. Kde ji sehnat dnes ale netuším. [Karel 2] 23.02.2010 |
| jo a prosimtě Karle nevíš kde sehnat gumy na stupačky ,,na prahy" díky [zbyněk] 22.02.2010 |
| tak sem našel čísla jak je na horní fotce a je tam číslo 666 a ty další nejsou k přečtení a z druhý
strany taky na vrchu bloku jsou zase další čísla ale zase jenom 777 a to vše tak nevim co to je [zbyněk] 20.02.2010 |
| takže kdyby to mělo baterku pod sedačkou tak by bylo předválečný? ještě mrknu na ten motor obrousim
barvu z bloku jestli tam nejsou schovaný nějaký čísla pak to porovnáme a třeba zjistíme rok [zbyněk] 19.02.2010 |
|  Číslo motoru [Karel 2] 19.02.2010 |
|  Číslo podovozku [Karel 2] 19.02.2010 |
| Tu podlahu už mohl někdo v minulosti vyměnit (je to jen pár falcovaných prken) a při té příležitosti
udělat i ten kastlík na mezistěnu (přeci jen je to praktičtější než pod sedačkou). Náhradní
bloky motorů se dodávaly bez čísel a ty se pak na ně vyrazily podle toho do jakého vozu ten motor
šel. [Karel 2] 19.02.2010 |
| tak sem na to mrknul a čísel tam teda moc nejni jen tři vylisovaný zárověň s blokem a to je 137 nic
víc a válce maj velkej závit na svíčky a nějaký prohlubně sem teda nenašel,Baterka musí bejt na
mezistěně protože je vzádu pod sedačkou rovná podlaha bez známek že by tam byl dřív kastlík takže
nevim [zbyněk] 19.02.2010 |
| díky za vysvětlení motoru žehličky my sme na to koukaly jak blázni:) na áčku je to jasný tak sme
nevěděli jak to funguje tak ho dám dohromady na stojan a vždycky si ho jen tak nastartuju a
poslechnu:) A zítra omrknu ten motor jestli to má ty prohlubně u válců nebo ne a na čísla pak
je sem hodim ty začáteční a mrknu na ten kastlýk baterky jestli ho tam někdo nedovářel ale pod zadní
sedačkou nejni žádnej poznatek že by tam dřív byla jako je u áčka ale mrknu na to.Ještě mě čeká
velká akce komplet výdřeva, roschodit motor, vyvařit je to dost špatný ale kompletní a co máš ty za
krásku limuzínku,kabrio a jakej rok my máme limuzínku 36 a je to perfektní auto jiný bych snad ani
nechtěl proto sem pořídil další ale to jen tak pro zajímavost díky že se my snažíš pomoct némám
nikoho kdo by se o tohle zajímal a sám taky všechno nevim díky moc [zbyněk] 18.02.2010 |
| Číslo motoru je při pohledu zepředu na motor na levé straně na vrchu, číslo podvozku je na pravé
straně z boku na takové plošce pod měrkou oleje (u Žehliček je na prsou). Jak je ale v
našich končinách zvykem ta čísla se při opravách (a před návštěvou STK ;-)) dost často přerážela a
vyrážela kam se to hodilo. [Karel 2] 18.02.2010 |
| První serie žehliček (cca. do roku 1932) měly nalévání oleje přes skříň ventilátoru. Mazání vahadel
je u žehliček jen prostřednictvím olejových par které pronikají do hlav tubusem ventilových tyček.
Ty hlavy (vahadlové domečky) mají na boku odvětrání aby se podpořilo proudění olejových par do hlav
(pokud dáš novější hlavy bez bočního odvětrání proudí do nich olejové páry hůře a můžeš přidřít
ventily). !!! První Béčkové bloky jsou stejné jako Áčkové, tzn. mají trubičky mazání ventilů z
rozvodky na vrchu motoru !!! Mazací trubičky z boku motoru jsou až na poválečných blocích (dokonce
bych řekl že až u poslední serie). Hlavním rozpoznávacím znakem Béčkových motorů jsou prohlubně
pro upevňovací matice na válcích. Dalším rozdílem jsou menší svíčky (14mm), ale to nemusí platit
vždy. Ojniční čepy mají u Béčka 44 mm (- případné výbrusy) u Áčka (a žehliček) jen 40 mm (-případné
výbrusy). To sebou samozřejmě nese i jiné šály a ojnice. Béčkové klikovky jsou většinou dohromady s
protizávažím. Áčkové a Žehličkové mají protizávaží přišroubované (opět to ale nemusí platit vždy).
Možná si ještě na něco vzpomenu, když tak se ptej ty. [Karel 2] 18.02.2010 |
| zítra se mrknu ted je potmě, a určitě to je áčkový má vývod na trubičky na mazaní hlavy na vrchu
bloku béčko je má z boku a prosimtě kde je číslo podvozku já vim jen o čísle na motoru a na štítku
na prsou motoru jinak nevim díky.Jo a ještě sem přitáhl motor z čistý 57 a nevíš od kud se mažou
hlavy?na bloku nejsou žádný jiný díry než jen čidlo a nic víc a na hlavách z vrchu taky nejsou žádný
vztupy jako u áčka,béčka jo a hlavy jsou litinový ne hliníkový jako u jinejch a nalejvání na prsou
je velkou dírou vedle držáku na dynamo tak z jakýho to je roku protože mám doma ještě jedny prsa z
čistý a ta to nalejvání už nemá díky moc [zbyněk] 18.02.2010 |
| Já nepopírám že by to mohla být první serie, jen mi tam nesedí ten Áčkový motor (jsi si jistý že je
skutečně Áčkový) a kastlík na baterku na mezistěně (opravdu to někdo nedodělal dodatečně). Proto se
snažím uvést i jiné možnosti ,,vzniku,, tvého vozu. Koukni na ta čísla motoru a podvozku, ale
pokud někdo v minulosti vyměnil motor moc ti to nepomůže, protože ta čísla jsou právě na motoru.
Jen pro zajímavost T-57A r.v. 1936 má číslo motoru 173XXX a podvozku 36XXX, T-57A r.v. 1937 má
č.m. 174XXX a podvozku 39XXX, T-57B r.v.1940 (již s levostraným řízením) má č.m.190XXX a podvozku
52XXX. Kam se blíží tvoje č.m. a podvozku ??? [Karel 2] 18.02.2010 |
| no ale když je to všechno na pravý straně tak musí bejt převodovka origo pedály na pravo protože
béčkovka už to ma jen na levo a mezi stěna je bez porušení aby někdo předělával pedálové díry a na
volant.Já si teda myslím osobně že by to mohlo být jedno s první serie ale nechci se mílit díky za
rady. sem rád že aspoň někdo poradí kde by se co dalo vyčmuchat a vypozorovat díky [zbyněk] 18.02.2010 |
| Je možné že první serie Béček měla startér na pásek ale pochybuju že by měla motor 1155 ccm a
baterii v kastlíku na mezistěně. Domnívám se že ten motor (a možná i převodovka) byly v
pozdějších letech prostě vyměněny. Nechci tě moc zklamat, ale v pozdějších letech se ty díly
různě míchaly. Veteránská inzerce, burzy ani internet tehdy nebyly a tak se při opravách používaly
díly které byly zrovna po ruce. Já mám v T-57A také pomalejší diferák z Žehličky, protože při opravě
prostě jiný nebyl k dispozici. Dost často se také na starší podvozky stavěly novější kastle. Viděl
jsem Béčkovou kastli na kompletním Žehličkovém podvozku, na jehož papírech to legálně jezdilo.
Rovněž jsem viděl Béčkovou kastli na podvozku T-12 a opět to bylo legálně provozováno na původních
T-12 papírech.Z toho usuzuji že by to mohl být i tvůj případ. Původní Áčková kastle shnila, nebo
byla poškozena nehodou a tak se na Áčkový podvozek posadila Béčková kastle. Je otázkou zda to bylo
provedeno až později a použita kastle z jinak poškozeného Béčka, nebo zda to tak nebylo opraveno
ještě za výroby Béček přímo ve značkové opravně (nebo přímo v Kopřivnici)a na starší podvozek tak
byla dodána tehdy vyráběná nová kastle. Jak jsem již psal, takto po netu se to nedá jednoznačně
určit, a mnohdy to není možné ani při osobní prohlídce. Zkus zjistit něco bližšího v muzeu v
Kopřivnici podle čísla motoru a podvozku. Já měl u T-57A z roku 1938 (tehdy už nabíhala výroba
Béček) číslo motoru 188XXX a číslo podvozku 45XXX (ty XXX jsou čísla které nechci z bezpečnostních
důvodů uvádět). [Karel 2] 18.02.2010 |
| ahoj baterka je ve předu na tý mezistěně na levý straně a plech je původní a má i nožní startovaní
original zabudované ne tahací jako to měli pozdější béčka a převodovka je taky na elektrický startér
protože ho drží páska a u jinejch béček sem ho viděl prišroubovanej na dva šrouby takže si myslím že
by to mohlo mít ještě motor z áčka když to má tyhle starší věci použítá taky z áčka [zbyněk] 18.02.2010 |
| Halvním rozpoznávacím prvkem je umístění baterie. Předválečné vozy ji mají pod zadní sedačkou,
poválečné v kastlíku na mezistěně za motorem. Pozor ale na pozdější předělávky. Tu mezistěnu si
dobře prohlédni zda je původní a zda se v ní někdo moc nevrtal.Ten Áčkový motor tam ale někdo
vyměnil později. Rozhodně by tam měl být motor 1256 ccm. [Karel 2] 18.02.2010 |
| A co chceš slyšet ? Samozřejmě že to může být první serie Béček (1938-9), ale také to může být
pozdější slepenec z toho co bylo zrovna po ruce. Bez podrobnějšího průzkumu se to nedá jednoznačně
určit ( a mnohdy ani po něm). Spousta dílů T-57 / A / B / K je stejných či podobných a vzájemně
záměnných a v minulosti k těmto záměnám velmi často docházelo. [Karel 2] 16.02.2010 |
| nikdo neporadí díky [zbyněk] 16.02.2010 |
| no to by mohlo být třeba jedno s prvních béček co se vyráběli určitě je zajímaví že je spousty
věcích shodných se staršího typu s levostraným řízenim jich je celkem dost [stegr] 14.02.2010 |
|